saraohlsen

AIRLIE BEACH

Tänkte att det kunde vara kul för er att veta vart i Australien jag faktiskt befinner mig. Ringarna som är markerat med rött är från där jag började till där jag kommer sluta min resa i Australien. Den rosa ringen är där jag befinner mig just nu. Vi tar oss upp genom en buss som heter Greyhound som man bokar online innan man vill åka.

Nu landade vi precis i Airlie beach efter femton timmars bussresa. Man är ganska sliten om man säger så. Det här verkar vara en mysig by med en fin båthamn. Imorgon ska vi gå på båten och segla i tre dagar. Kan inte förstå att östkusten börjar närma sig mot sitt slut. Har haft så himla kul och kommer sakna alla människor jag träffat. Nu kommer jag inte ha någon täckning i tre dagar. Det var faktiskt skönt på Fraser att stänga av mobilen och bara njuta av allt omkring. Vädret är på topp idag och hoppas verkligen det är det de närmaste dagarna. Vi har precis checkat in på vårt hostel och nu sover Clara så gulligt medans jag håller på att laddar över bilder och sånt från Fraser. Hejsvejs

FRASER ISLAND

Vet verkligen inte vart jag ska börja. Känns som vi vart med om ett vildmarksäventyr. Vi tog färjan till Fraser Island och sedan fick vi åka bil i två timmar för att komma fram. Det är sand man kör på så man kan ju inte köra snabbt. Tältet som vi skulle sova i var obekväma eftersom det inte fanns något slags underlag. Jag försökte somna men sen gav jag upp, blev så äcklad av allt. Jag gick och la mig i bilen istället och sov som en gud.

Första dagen på Fraser Island besökte vi Lake McKenzie. Så vackert och det vattnet är så rent att man kan dricka det. Sanden är också annorlunda där så man ska kunna peela både tänder och kropp. Man badar inte alls i havet här på Fraser eftersom det är flest hajar här så det på bilden är alltså en sjö. Förstår ni hur fint det var?

Bilen ville jag verkligen prova att köra men såg så himla svårt ut. En bil fastande i en grop  så blev lite avskräckt. Mot kvällen gav vår ledare oss mat som vi själva skulle tillaga utomhus. Det blev sjukt kallt mot kvällen så vi satt kring elden och drack goon. Vi lärde känna gruppen bättre och vi hade en jätte kul kväll. Dagen efter åkte vi till Champagne pools och badade där. Efter det åkte vi till en utkiksplats där man såg hajar. Vattnet var så klart så man såg rockor, sköldpaddor och hajar. Helt galet att se. Efter det åkte vi hem och skyndade oss med middagen innan det blev för mörkt. Vi var åtta i vår grupp så alla fick hjälpas åt på ett eller annat sätt. Även denna kväll spenderades vid elden och goon. Man blev som en liten familj på slutet och vi hade riktigt kul. Även fast vi tyckte att vi hamnat i en riktig nördgrupp så hade vi hur kul som helst med dem. Dagen efter var det dags för mig att köra bilen. Alla i bilen fick hjälpa mig med växlingen för den var så trög så jag hittade aldrig rätt växel. Det gick ändå bra och jag och Clara fick äntligen sitta i framsätet och välja låtar. Vi sov även denna natt i bilen och vaknade av att en av ledaren började köra bilen utan att han hade sett att vi sov i den. Har hänt så mycket galet här som jag inte kan skriva eftersom det inte ens går att förklara.

Har ändå fått klart för mig att campa inte är riktigt min grej. Glad att jag gjort det men så himla skönt att komma till hostelet efter. Nu uppskattar man det så mycket mer. Att sova i en säng är faktiskt LYX.

Imorgon ska vi åka vidare och sitta i en buss i 15 timmar. Ingen höjdare direkt menmen. Vi ska åka högre upp i Australien för att segla och bo på en båt. Helt galet egentligen att jag ska sova på en båt med tanke på åksjukan. Vill ju fortfarande kunna göra allt som jag vill göra. Vi ska sova på båten i två nätter och på dagarna ska vi snorkla och upptäcka barriär revet. Efter detta kommer jag och Clara bara vara tillsammans med varandra några dagar till innan vi splittras. Hon ska upp till Cairns för att träffa hennes pojkvän och jag ska också till Cairns fast lite senare. Ni ska få se fler bilder senare, har lite bråttom nu så ska ladda upp allt sen. Ciao

RAINBOW BEACH

Vårt hostel låg precis bredvid där bussen stannade. Vi ska sova här i två nätter innan det stora händer som vi längtat efter. Vi ska åka ut med en grupp till en ö och tälta i två nätter. Ön är gjord av sand så vi kör bil i sanden. Jag får köra eftersom jag haft mitt körtkort mer än ett år. Helt sinnessjukt vad tiden går fort. Är så glad att jag tog det direkt när jag blev arton.

På ön finns det dingos, vilket är ett djur som endast finns i Australien tror jag. De ser ut som hundar men är farliga. Farligare än vargar i Sverige. Idag var vi på möte om allt vi skulle tänka på när vi åker ut. Vi får aldrig gå själva eftersom vi kan bli anfallna. Vi måste alltid vara minst tre personer. De berättade om en kille som hade vart full och gått ut ur tältet på natten själv och sedan somnat på stranden. Han vaknade upp av att fem dingos bet han i benet. De berättade att när han kom tillbaka så var han bruten på flera ställen och dingosarna hade tagit tuggor av hans ben och huvud. Usch, trevlig historia. Ni kan känna er lugna mor och far, jag kommer inte ha någon täckning där så vi hörs om några dagar. De sa massa saker som vi skulle tänka på och en av dem var att vi inte får vissla. Människorna som bor på ön har en speciell tro där det är fel att vissla. Han sa att vi måste respektera deras tro och vi får heller inte spotta i elden eftersom det anses vara dåligt. Detta ska bli hur spännande som helst, hur ofta sover man i tält liksom? Nu ska jag sova och sedan gå upp tidigt imorgon och äta pannkakor som bjuds på här innan vi åker till Frazer Island.

NOOSA

I två timmar satt vi på bussen till Noosa. Vi blev upphämtade av hostelet och checkade in på vårt rum på en gång. Vi bor ensamma i ett helt rum här, vi är så vana att dela med andra nu. Vi tog senare på kvällen en taxi till till Nomads hostel där Jennifer, Elina och Linnea bodde på. Det var de tjejerna vi träffade i Surfers Paradise. Även på detta ställe vara managern dum i huvudet men försökte släta ur problemet genom att bjuda oss på en kanna med drinkar. Idag ville jag egentligen surfa men håller på att bli förkyld. Nej jag borde egentligen vila men får ångest av att ligga inne och inte göra något. Vill ut och utforska. Aja vi får se hur jag mår senare.

Day two, -Regn hela dagen och utgång på det. Vi har hängt med en kille från England och en från Canada ganska mycket när vi vart här. Har verkligen haft kul med alla. Det enda tråkiga med att resa från ställe till ställe är att man måste säga hejdå till så många. Idag fick vi säga hejdå till våra Göteborgstjejer. Vi har liksom vart med de i tre städer och nu tajmar vi inte lika bra längre så det blev ett hejdå. Man vet dock aldrig när vi ses igen, jag sa ju hejdå till Albin i Sydney och sen träffade jag honom i Melbourne. Nu ska vi sitta på en buss i två timmar till Rainbow beach.

BRISBANE

Igår gick vi på stan och tittade runt i affärer. Tycker det verkar som en mysig stad. Vi bor på ett hostel ungefär två kilometer från centrum och delar rum med två andra tjejer. Det här känns mer som ett backpacker ställe om man jämför med det andra hostelet i Surfers där det var mer som ett hotell. Här pratar alla med alla. Vi träffade ju också tre tjejer i Surfers som vi hängde med ganska mycket och nu insåg vi att vi bor grannar här i Brisbane. Vi åker ju åt samma håll så vi kommer träffas i Noosa igen, vilket är vårt nästa stopp. Igår kväll gick vi ut och tog några drinkar och pratade med flera backpackers. Kul att höra vad andra har för planer och vad de rekommenderar och inte. Vi tänkte dra ut men det började spöregna så vi kände att det räckte att hänga på hostelet. Alldeles nyss checkade vi ut och nu äter vi frukost och bokar hostel för Noosa. Vi är alltid i sista minut. Vi bokar liksom hostel för idag. Fanns bara två kvar, tur att det fanns nån kvar så att säga. Många förstår inte hur vi vågar göra sånt här i sista sekund men vi gillar att improvisera. Vi stannar exakt hur länge vi vill på ett ställe och behöver inte anpassa oss till något. Pretty nice. Nu ska vi till stan en gång till innan vår buss går. Puss och kramis

GOLD COAST

Hej hallå. Vi har nu sovit fem nätter i Surfers Paradise och det känns faktiskt lite tungt att lämna. Vi tyckte verkligen om den här staden.Wet'n wild var galet kul men det var också mycket köande till attraktionerna. Vi var mest taggade på en rutschelkana där golvet försvinner under en och så åker man störtlopp rakt ner. Adrenalinet pumpade haha. Nästa stopp är Brisbane vilket sägs vara en av de tråkigare städerna. Vi bestämde oss nyss för att bara stanna en natt där och sen åka vidare. Det känns faktiskt konstigt att vi åker östkusten nu eftersom det är det jag längtat efter sen jag kom till Sydney. Sorgligt att det är slutet på resan. Precis när jag kom till Sydney i december så tänkte jag att det inte fanns en chans att jag stannade så länge som jag planerat. Man hade ju lite panik första veckan.Nu är det tvärtom, får ångest över att behöva lämna det här snart. Är verkligen inte klar med underbara Australien.

SURFERS PARADISE

Jag och Clara tog bussen i ungefär två timmar till Surfers Paradise. Så fort vi gick av bussen kände vi att vi älskade staden. Det här sägs vara likt Miami och är verkligen en storstad bredvid stranden. Vi bor också på ett jätte fint hotell som också erbjuder rum som man delar med andra. Vi bor med både tjejer och killar här och sängarna känns verkligen fräscha. Vi har både pool, bubbelpool, tennisplan och spa. Lyx för oss. Första dagen låg vi på stranden och kollade runt. Vi var supersugna på att gå ut och testa partylivet här. Vi träffade tre svenska tjejer och två britter och en norsk som vi drack med innan vi gick ut. Vi dansade hela natten och det var ladys night så gratis drinkar för oss tjejer. Manegern där var tyvärr dum i huvudet men vi försökte strunta i honom och hade kul ändå. Vi avslutade med lite mat och gick sen hem.

Dagen efter åkte vi till ett shoppingcenter här i Surfers. Vi kollade på lite frisörer eftersom Clara vill fixa håret. Jag gick till banken och beställde nytt bankkort eftersom jag slarvade bort det i Thailand. Vi satt också i typ två timmar hos "Hostplus", fråga mig inte vad det är för något för jag vet själv inte. Jag hade fått papper om det och sen såg jag bara den butiken i shoppingcentrumet. Jag fick också reda på att det var enda butiken i Australien så vi hade verkligen tur som såg den. Det handlar iallafall om att vi ska få tillbaka våra pensionspengar från Doyles. När vi kommer till Sverige så ska vi bevisa att vi är i Sverige och kontakta massa nummer för att få tillbaka våra Australienska pensionspengar. Allt verkar sjukt rörigt menmen. Doyles hade också klantat sig och stavat mitt efternamn fel så det krånglade till hela processen.

Vi var helt utmattade efter all information så vi åt på foodcort och åkte sedan hem till vårt hotell. Idag är det den 15e så även sista dagen att skicka in ansökan för kurser och program i Sverige. Jag blir stressad bara man pratar om det eftersom jag verkligen inte vet vad jag vill bli. Jag byter idéer hela tiden. Satan i gatan. Jag satte mig på Starbucks och sökte allt som verkade intressant. Om jag hade vetat vad jag ville plugga hade jag vart lugnare men nu får jag panik när jag tänker på det. Förut hade jag verkligen som mål att jag skulle plugga året efter gymnasiet men nu känner jag att jag inte vill plugga bara för att plugga. Alla säger att man ska vara lugn och inte tänka på det men det är något jag tänker på hela tiden. Nog om det, blir bara stressad av att skriva om det.

Jag och Clara åt lite nudlar med de andra svenska tjejerna och satt och snacka. De skulle ut ikväll igen och vi var sjukt sugna men känner att vi vill vara pigga imorgon,för då ska vi till Wet´n Wild som är ett stort vattenland. Nu ska jag prata lite med pojken min innan vi ska sova. Natti natti och Godmorgon Sverige.

BYRON BAY

Hallå Byron bay. Jag och Clara tog Greyhound bussen kl sex på kvällen från Sydney. Vi virrade omkring en stund innan vi till slut hittade den. I över tolv timmar sitter man på den bussen. Vi sov imellanåt men var ändå sjukt slitna när vi kom fram. På bussen tänkte vi boka ett surfcamp men så tänkte vi att det var bättre att göra det på plats. När vi gick av bussen tittade vi bara på varandra och skrattade. Vad gör vi nu? hamnar i en okänd stad och har ingenstans att ta vägen. Som tur var så var det en minibuss som stod och väntade på andra från bussen så vi frågade om det fanns plats på det hostelet. Hon sa att det var fullbokat så vi frågade en annan minibuss och han var osäker och sa att vi skulle följa med och prata med han i receptionen. Vi höll tummarna och det fanns plats!

Det regnade första dagen här så vi blev lite otaggade på allt men vi gick runt och kollade i stan (byn) ändå. Verkligen en hippiestad kan jag säga. När vi kollat runt mer och sett vad man kunde göra så tjatade alla om en fyr som man kunde gå till så vi bestämde oss för att göra det. Det skulle ta ungefär en timme att gå dit men vi såg att man kunde hyra gratis cyklar här på hostelet så vi tog varsin cykel. Vi fick så fina cykelhjälmar på köpet. Det är olagligt att cykla utan hjälm här i Australien. Vi kämpade med de svettiga hjälmarna upp till fyren. Tack gode gud för google maps, den appen har räddat mig så många gånger. När vi kom fram förstod vi varför alla sa att vi skulle dit. Utsikten var verkligen fin och vi såg massa delfiner i vattnet nedanför. Den här fyren var även på den östligaste punkten i hela Australien. Ganska häftigt. Vi gick även upp på en liten "tour" i fyren med några andra från Australien. Det var faktiskt roligare än vi trodde.

Efter det hade vi bokat en surfskola över dagen. Det var såå KUL! men också utmattande. Vi var helt slut när vi kom hem till hostelet igen. Det gick bättre att surfa i början för man var så taggad men sen hade man ingen energi kvar. Vi ramlade hela tiden och fick massa kalsupar. Det var sol hela dagen och det behövde vi verkligen. Vi tänkte åka till Nimbin dagen efter men vi insåg att det bara fanns heldagsutflykter dit och vi ville ta lokalbuss dit och klara oss själva. Nimbin är en liten by mitt ute i ingenstans där det bara bor hippies. Hade vart kul att se men vi kände att vi ville vidare. Nästa stopp: Surfers paradise.

Det är många som bokar allt i sin östkusten resa innan men både jag och Clara tyckte det var bättre att improvisera. På så sätt kan vi bestämma allt eftersom, om vi vill stanna på ett ställe längre eller kortare. Känns också bättre att boka allt själva istället för att gå till en resebyrå och låta dem göra det.
Är så taggad på Surfers Paradise!!!

GODMORNING

Den här bilden tog jag när jag vaknade på morgonen i Bangkok, samma dag som vi skulle åka. Var så ledsen och tittade på min fina pojke. Om några månader träffar jag dig igen. Varför är inte jag sådär fin när jag sover är frågan...

HEY SYDNEY

Lite bilder som jag inte laddat upp.

Kathu waterfall i Phuket.

Hanna hänger upp o ner.

Jakobs hus i Thailand. Där står vi och förbereder oss för en moppefärd.

Tuck tuck i Bangkok, jag ser inte road ut eftersom jag inte var det. Jag var livrädd..

Är nu utcheckad från Elizabeth hostel i Melbourne. Gick två kilometer med all min packning till en buss station och där tog jag "skybus" till flygplatsen. Tog flyget kl fyra till älskade Sydney. Hittade en minibuss som tog mig till mitt hostel. När jag kom fram, för några timmar sen hörde jag direkt att det var värsta party hostelet. Hade varit roligare om Clara hade bott med mig redan nu. När jag gick in på rummet så såg jag att jag dela rum med två killar. Har bara bott med tjejer hittills menmen det ska nog gå bra. Haha blev så chockad över allting. De två hostel jag bott på hittills har vart jätte lugna. Ska bara sova här en natt sen imorgon åker jag och Clara till Byron bay. Sitter nu på Starbucks och äter en vegorulle samtidigt som jag beställer buss till oss. Nu känns det bättre med allt igen. Förkylningen är kvar men har vant mig att vara ensam igen, när familjen lämnade mig i Bangkok kände jag mig så övergiven och ledsen. Nu känns det som jag är tillbaka i matchen.  Äntligen börjar jag resa på riktigt. Fryser dock ihjäl!!!!

MELBOURNE

Pics från Paradise beach i Thailand

Dag 1. Jag tog bussen från flygplatsen till mitt hostel. Jag delar rum med tre andra tjejer. Alla är jätte trevliga och frågar massa kul. Det förra jag var på var mycket ofräschare och det var så trångt och svettigt. Idag har jag gått och kollat i stan, och jag gillar det verkligen. Dock är det kallt här, jag som knappt har med några långärmade alls. Det började spöregna också så blev ännu kallare. Jag som redan hade börjat bli lite förkyld i Bangkok. Nu är klockan fyra på eftermiddagen och jag ligger och huttrar under mitt täcke. Ont i halsen och fryser ihjäl. Planen just nu är att jag om några dagar åker till Sydney igen och hämtar upp Clara. Därifrån ska vi resa östkusten tillsammans. Är faktiskt sjukt taggad men känner mig så hängig nu så ska vila ikväll. Jag har bara 30 minuter gratis wifi här och jag har redan förbrukat det men jag kanske kan fixa det ändå.

Visste ni att det finns gratis wifi nästan överallt i Australien? Nästan alla banker har det så man kan stå och hänga vid en uttagsautomat om man vill. Så idag facetimea jag med Robert samtidigt som jag var på stan. Åh min lilla gosse, saknar dig redan så jag inte vet vad jag ska göra.

Dag 2. Idag vaknade jag med feber. Är snuvig och har ont i halsen. Inte så konstigt eftersom det är ELVA grader här. I Thailand var det 35 grader i vattnet och 30 grader på botten när jag dök. Hur sjukt är inte det? aja jag visste ju att det skulle vara kyligare och att man inte kan lita på vädret här. Jag tänkte egentligen stanna tills på fredag men har fått ändrade planer. Jag åker till Sydney redan imorgon, hostel och flyg redan bokat. Känns verkligen som jag flyger varje dag. Idag träffade jag Albin i stan och vi gick en långpromenad och pratade verkligen om allt. Han kom ju precis från östkusten och sa att han hade haft det underbart. Jag blev så taggad när jag fick höra allt! kändes bra att känna någon här i Melbourne. Hade egentligen velat stanna längre här men tycker inte vädret håller måttet och vet inte vad jag ska göra i en stad såhär länge. Är mer taggad på att åka till Sydney och planera östkusten. Jag hoppas verkligen jag hinner träffa Frida en stund också, blev ett så kort hejdå från varandra. Nu ligger jag under mitt täcke och fryser ihjäl, imorgon checkar jag ut härifrån och är redo för nya tag. Har inte fotat något här men vet faktiskt inte vad jag ska fota.

BANGKOK

Hej! Tyvärr tog jag inga bilder i Bangkok, mamma kanske gjorde det så får väl sno de senare. Vi hyrde iaf en stor bil till flygplatsen. Den hade till och med inbyggd massage. Lyx för en backpacker som mig. När vi var framme i Bangkok så klämde vi ihop oss i en liten taxibil och körde till hotellet. Det låg perfekt, nära till ett shoppingcenter. Direkt när vi hade checkat in så sprang vi till centrumet och kollade kläder. Vi alla var helt exalterade på att bränna pengar. Vi delar rummen två och två här så det blir ett evigt springande mellan dem. Första dagen gick vi in i säkert fem olika köpcentrum. Verkligen blandad shopping, allt från fejkmärken, små marknader till Gucci och H&M. Tro mig eller ej men jag blev överlycklig när jag såg H&M, det var över tre månader sen jag var inne där. Familjen blev mindre imponerad. Luften är verkligen dålig i Bangkok och i den här hettan blir man lätt irriterade på varandra över små saker. Så onödigt egentligen men samtidigt är det naturligt eftersom det är ens familj. Blev verkligen en kontrast mot Phi Phi öarna eftersom det är en liten by och här kom vi till en överbefolkad storstad. Jag är ju verkligen ingen storstadstjej egentligen men det var kul att se.

Dagen efter åkte vi till China town med båt. Varför åker jag båt nästan varje dag när jag är extremt åksjuk? det var en trång marknad som vi sprang runt i. Jag ville därifrån nästan på en gång eftersom det stank och var så trångt. Vi tog en "tucktuck" därifrån. Dvs. en moped på tre hjul med ett "flak" efter där man sitter. Alla bara skrattade för att det var sån galen trafik men jag satt livrädd. Förstår inte hur man kan köra såhär. Vi åkte vidare till ett köpcentrum igen och gick och kolla. Jag har köpt några nya godingar som ska få ersätta lite gammalt. En ny backpacker ryggsäck är köpt så nu får jag plats med mycket mer. Hanna passade på att klippa håret och Jakob gick wild and crazy och shoppade loss. Mot kvällen åt vi italienskt och njöt extra mycket eftersom det var vår sista kväll i Bangkok. Det tog oss ungefär en timme att välja vart vi skulle äta. Svårt att vara sex personer och komma överens. När vi kom hem packade vi och jag fick en klump i halsen när jag tänkte på att jag snart skulle lämna dem. I två veckor har jag hört min livliga familj och snart skulle jag bli själv igen. När vi vaknade var det inte mindre ledsamt direkt, att inse att det var sista gången på länge jag skulle vakna bredvid Robert gjorde stämningen dålig. Jag är så dålig på att säga hejdå och ville verkligen inte börja gråta på flygplatsen. Deras flyg gick 9.15 på morgonen och mitt gick 14.15 så jag blev lämnad där. Extremt jobbigt när man ser hela ens familj gå ifrån en och man blir ensam kvar på en flygplats där man ska vara kvar i fem timmar. Skönt att hejdået är över för jag börjar bara gråta när jag tänker på det. Har nu suttit i över fem timmar på denna flygplats och deppat. Precis som jag kände när jag lämnade Sverige så kände jag igen. Att jag bara ville följa med de till Sverige igen. Nu sitter jag på flyget lite halvt virrig eftersom jag inte vet hur jag ska ta mig från flygplatsen till mitt hostel i Melbourne. Det löser sig förhoppningsvis. Nu ska jag hålla ut några månader till innan jag träffar min familj igen. Nu är det bara att kämpa, nu blir det att leva på olika hostel och leva på nudlar. HEJ MELBOURNE

MONKEY BEACH

Tänkte skriva lite längre nu för den som orkar läsa. Är så dålig på att uppdatera men ska försöka få med det mesta nu. Innan Phi Phi så åkte vi till Kathu vattenfall. Det fanns inte så mycket vatten där men vi gick längre in i djungeln och hittade som en liten sjö med vatten. Åh det var så svalkande. Vi bara satt där och pratade med lianer över oss.Första dagen här på Phi Phi hyrde vi kajak och paddlade över till Monkey beach. Först tyckte vi aporna var söta men sedan insåg vi vilka tjuvar de var. De snodde mina solglasögon och på deras andra försök att sno något så sprang pappa fram och skulle jaga bort dem. Då sprang den största apan fram och morrade och då kom hela flocken springandes mot oss. Vi bara skrek och sprang ut i vattnet. Sen satte vi oss i kajaken och flydde fältet. Jag har nämligen läst om en tjej som var på den stranden, och hade blivit av med hälsenan för att en apa bitit av den, så man var ju på sin vakt. På kvällen kollade vi på eldshow och åt massor av samosas

Jakob och Robert var lite partysugna så de drog till en bar och körde beerpong. Vi stod och kollade på showen lite mer innan vi också gick dit. Sen gick vi och kollade på thaiboxning och drack lite drinkar. Jag och Hanna gick dock hem tidigt eftersom vi ville utnyttja sista dagen till max. Dagen efter mådde alla pojkar dåligt, inte så konstigt.. så jag, mamma och Hanna hyrde privatbåt och åkte runt ön. Så mysigt att bestämma vart man skulle åka och snorkla på olika ställen. Så fort båten stannade så kände vi alla att vi blev åksjuka så vi dök i så snabbt vi kunde. När vi kom tillbaka till land så hade redan killarna checkat ut och packat väskorna.Det blev en kort vistelse på Phi Phi, det hade vart kul att stanna längre. När vi kom hem till Jakobs hus igen åt vi på Jakobs restaurang och tog sedan varsin massage. Man blir lite beroende av massagen här. Den 28e fick Robert sin julklapp som var spa. Vi gjorde det i samband med vår 2,5 årsdag. Har aldrig vart på spa förut men det var absolut värt. När jag fått min oljmassage och skulle vända på mig för att få ansiktsmassage så ser jag Robert ligga på mage med både ben och armar uppe i luften och hon som masserar står nästan på hans rygg. Jag skrattade för mig själv- så det var alltså den kända thaimassagen. Han sa iallafall att den var helt otrolig men tror inte jag skulle ha njutit så mycket av att få en krossad rygg.

Innan vi kom till Thailand så hade Jakob varnat oss för att bakteriekulturen är annorlunda här men jag trodde inte det skulle påverka oss så mycket. Men så fel jag hade, känns som att vi alla mått dåligt här, om det inte är magen så är det huvudet. Hälften av familjen har ätit antibiotika av olika anledningar, vi har vart stammisar hos doktorn. Men nu mår vi alla bra, förutom lite bakfylla, vätskebrist och åksjuka. Jag har nästan vart här i tre veckor och nu är jag van vid den hetsiga trafiken och den galna värmen. Snart är det dags att åka tillbaka till Australien och säga hejdå till mina nära och kära. Ni som haft distansförhållande vet känslan när man äntligen ses, den går inte ens att förklara. Jag och Robert har ju haft distansförhållande från Gävle förut men det går inte att jämföra med en på andra sidan jorden. Vill inte säga hejdå, klarar inte av sånt. Innan vi åker från Phuket så blir nästa stopp Bangkok. Vi får se hur staden levererar.