saraohlsen

MY AUSSY

Nångång i framtiden ska jag tillbaka till kära Australien. Älskade land. Att resa i Asien är såklart jätte vackert men Australien är ett land jag skulle kunna tänka mig att bo i på riktigt. Det känns som Sverige bara det att det är snäppet finare och snäppet varmare.

WHERE I AM

Måste nog vara en av de fulare paintgrejerna jag gjort men är tyvärr för lat för att göra om den. Tänkte bara visa hur jag kommer ha rest här i Filippinerna. De röda pilarna är flyg och det gröna är färjor jag tagit över till öar. Kanske får er att förstå bättre istället för att jag bara skriver massa namn.

A WALK

Idag skulle jag besöka ett vattenfall här i Bohol men såklart förvarnar ingen mig innan om att det knappt fanns något kvar av vattenfallet. För några år sedan så förstördes det när det var jordbävning här. Jag var lagom besviken när jag kom fram menmen. Det var en jätte söt kvinna som "jobbade" där och som bjöd mig på kokosnöt och sötpotatis med sirap. Det var faktiskt ganska gott. Sedan kom hon med sin hemmagjorda squashkaka som hon kallade den. Hon var så söt. Ändå fast vattenfallet inte vara något att hänga i granen så var det ändå kul att komma ut på lite äventyr. Är trött på att ligga på stranden, blir rastlös på en gång. Filippinerna är verkligen en paradisö men lite för lugnt för min smak. Ett smekmånads ställe skulle jag säga.

HOSTEL LIFE

Igår när jag kom hit frågade jag direkt i receptionen om man kunde boka turer där. Hon hade jätte dålig engelska men sa att man kunde det. Vi pratade lite om priser för snorkling osv sen sa jag att jag skulle komma tillbaka senare. Hon frågade mig flera gånger vilken dag jag ville göra det på och jag sa att jag inte visste utan att jag återkommer. Vad tror ni inte att hon gör? hon bokar såklart en snorkeltur till mig så kl 5.30 i morse knackar hon på vår dörr. Jag låg och sov men vaknade efter en stund men orkade inte öppna dörren för den som knackade. Till slut gjorde en annan det i vårt rum och då kom hon in och ba Anna? han är här nu. Såklart kallar hon mig Anna eftersom jag heter det i mellannamn men det står först i mitt pass. Jag sa då att jag inte bokat nånting och då prata hon en stund sedan gick hon ut. Efter 30 minuter knackar hon igen och ba Anna han väntar på dig. Då sa jag igen att jag inte bokat nånting och inte har betalt för nånting. Förlåt men om man har dålig engelska måste man ju dubbelkolla allt tio gånger om innan man bokar något. Jag blev sjukt irriterad eftersom hon väckte alla i mitt rum ocskå. Jag kunde inte somna om efter detta så nu när jag vakna är jag hur trött som helst och sjukt irriterad på henne. Ska försöka släppa det eftersom jag inte vill att det ska förstöra dagen men man märker att det är ett familjeägt litet hostel eftersom de knappt kommunicerar med varandra. När jag checkade in igår visade killen mig min säng så jag la alla mina grejer på den osv, efter en stund dyker en annan tjej upp och säger att det är hennes säng. Nej är trött på missförstånd, vissa saker känns som att det inte ens är svårt att ha koll på.

BOHOL PHILIPPINES

Okej nu har jag åkt taxi, flyg, taxi, båt, taxi till denna kära ö. Låt mig först berätta om flyget jag åkte hit med. När jag gjorde säkerhetskontrollen på flygplatsen så brydde de sig inte om man hade vätska med sig, vilket brukar vara prio ett att kolla på andra flygplatser. Redan då var jag skeptisk, när jag kommer fram till disken var det inte bara invägning av bagaget utan även av mig haha. Alla passagerare behövde gå upp på en våg för att få åka flyget? herregud alltså och när jag kommer fram till flyget känner jag mig inte direkt säkrare. Detta är det minsta plan jag suttit i förutom när jag gjorde mitt skydive såklart. Propellern var liksom ovanför oss och var sjukt stora. Jag är inte flygrädd men blev så nervös när jag satte mig.  Vid minsta turbulens började mitt hjärta dunka extra. Sen började flygvärdinnorna leka en lek med oss passagerare, asså haha allt detta var liksom motsatsen om jag vart med om tidigare. Cepu pacific, vad kan man förvänta sig av er?

Väl framme i Cebu tog jag en taxi till färjan. Där fick jag vänta några timmar innan jag gick gå ombord. Åt världens godaste cupcake och ångrar mig att jag inte köpte fler. Satt på färjan i nån timme innan jag var framme på ön Bohol. När säkerhetsvideon spelades på färjan så började en bön också och de sa flera gånger i högtalaren "amen" osv. Det är också skyltar överallt där det står att Gud är med oss, intressant intressant. I allafall därifrån tog jag en taxi till mitt hostel. Skriver mycket detaljer nu men det är bara för att jag inte vill att ni ska tro att jag bara glider på en räkmacka. Jag får hela tiden planera och sitta och vänta på flyg och så vidare. På detta hostel bor jag med fyra andra i ett rum och är faktiskt förvånad över hur fräscht det är. Det är aircondition vilket jag tackar gudarna för.

Det har vart en lång dag för mig men jag ville ändå se stranden innan jag skulle sova så jag gick dit, vilket är ungefär 2 km bort. Tycker det är så skönt att det är så tyst här, det är inte alls lika mycket turister som i Boracay. Det är liksom lite på landet med kor och getter. Åt världens godaste currygryta på stranden så ska definitivt dit imorgon igen. Annars är planerna sol och bad och på söndag tänkte jag åka ut med båt och snorkla. Nu är jag helt ensam här, är en speciell känsla. Har pratat engelska i flera dagar nu och har endast smsat med Robert. Nyss pratade vi i telefon och jag babblade på som aldrig förr eftersom jag var så lycklig för att få prata svenska. Jag började till och med prata engelska med Robert eftersom jag är så van vid det. Nu låter det som att jag är ett proffs vilket jag absolut inte är, märker knappt någon skillnad från när jag åkte hemifrån men jaja.

Om någon orkat läsa allt jag skrivit nu så får ni applåder. Kanske beror på att jag aldrig läser texter när jag kollar bloggar utan bara bläddrar förbi bilderna lite snabbt. Nu ska jag sova efter allt resande. Uppdaterar er snart igen. puss och kramis.

I AM ALIVE

Hej allihopa, jag ville bara säga att jag lever. Min laddare till datorn har gått sönder så har ingen fungerande dator just nu. Är så irriterad eftersom jag har massa nya bilder att visa er. Vet inte om jag kommer hitta någon ny laddare här men annars så kommer bloggen inte uppdateras på ett tag. Jag ska in till huvudstaden den 1a juni och hoppas att jag kan hitta en där. Finns iallafall på instagram så länge. Pusspuss mina nära och kära

WHITE BEACH

Idag har jag bara slappat på stranden och gått till Dmall igen. Jag frågade några i en afffär om vägen till Talipapa marknaden men de sa att det var ganska långt att gå och det vore bäst att ta en sån där tucktuck. Jag tänkte strunta i det men nu när jag var påväg hem till mitt hostel så ser jag lite längre in på min gata en skylt där det står Talipapa. Vet inte varför de sa att det var långt , de kanske ville att jag skulle betala för en tucktuck. Samma sak hände i Sydney när jag fråga efter vägen till något ställe och då svarade en kille ungefär som "Oj, jadu det är en bit". Sen låg stället några hundra meter bort. Vet inte om det att folk är lata eller inte orkar beskriva vägen. Aja när jag kom till marknaden blev jag lite äcklad av all fisklukt, det var stora baljor med levande fiskar och skaldjur. Nej usch jag hade inte velat köpa något därifrån, däremot hade de fruktstånd så jag köpte lite fruit. För övrigt måste jag bara få skriva av mig att det är seriöst en bastu i mitt rum. Jag har en fläkt men den rör bara om värmen, det är så galet varmt så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Tack för att jag fick klaga på värmen, det går emot mina principer att klaga för att det är för varmt men tyvärr mina kära, det är FÖR varmt.

PINK SKY

Kokosnötter, mango och glass är väl det som beskriver min livsstil just nu. Det är galet varmt här men igår blåste det lite vilket var gudomligt. Annars är det typ 33 grader i skuggan, en aning varmt alltså. Dessa vita stränder är hur fina som helst men är dock proppat med turister. Vad förväntar man sig, klart de är. Just nu sitter jag i mitt rum och svettas. Har inte aircondition här utan bara en fläkt, aja det har man väl vart med om förr. Nu ska jag gå mina 100 meter till stranden och njuta av sista dagen i Boracay.

BORACAY

Att åka till Filippinerna var inget jag planerat alls utan det blev en spontanare helt enkelt. Nu har jag kommit fram till paradisön Boracay och har inte gjort mer än att bada och sola. Jag träffade tre tjejer på vägen hit. Två från England och en från Tyskland, de från England hade precis träffat tjejen från Tyskland. Jag har hängt med de på stranden några dagar men idag åker de ut på en utflykt som jag inte ska med på. Tänk så mycket folk man träffar. Är ändå inte många backpackers här i Filippinerna, vilket jag inte förväntade mig heller. Om jag inte träffat de så vet jag inte om jag hade träffat så många andra. Det är mycket asiater här faktiskt. Har knappt tagit några bilder vilket inte är likt mig men ska göra det idag. Igår var vi på marknaden Dmall och tittade runt. Finns även en marknad som heter Talipapa och där köper man sin egen fisk och sedan går man in på en restaurang och ber de laga den. Hade vart kul att gå dit så vi får se om jag gör det. Jag har bott här på ett hostel i fyra nätter nu. Har egen dubbelsäng vilket känns skönt eftersom jag är trött på att dela rum med andra nu. Hostelet i sig är inte särskilt fräscht, som vanligt såg det bättre ut på bilderna. Imorgon åker jag från kära Boracay till Cebu.

Jag har en sån hemlängtan som kommer och går nu. Tänk att jag inte vart hemma sen i slutet på december. Har så blandade känslor för att komma hem men just nu känner jag att det ska bli skönt.

HELLO PHILIPPINES

Detta är för den som orkar läsa. Jag höll på att bli nekad att få flyga till Filippinerna för att göra historien kort.

Nu måste jag berätta om mitt drama ännu en gång. När jag kommer till Cairns flygplats så frågar hon som sitter där man checkar in efter min returbiljett från Filippinerna. Jag sa att jag inte hade någon för att jag tänkte boka där. Då sa hon att hon inte kunde släppa ombord mig på planet om jag inte har ett bevis på att jag kommer lämna Filippinerna, dvs en returbiljett. Hon sa att det är "against the law" för henne att låta mig gå ombord. Jag hade alltså en timme på mig att fixa en biljett innan gaten stängde. Cairns har en ganska liten flygplats så de har ingen disk där man kan köpa flygbiljetter. Jag kände hur paniken kom krypandes och frågade efter wifi nånstans. Hon sa att det fanns en bit bort men man måste betala för det. Jag sprang dit men det fungerade inte att koppla med datorn.Tillslut fick jag hjälp med wifit av världens snällaste flygvärdinna. Då inser jag att jag inte har tillräckligt med pengar på mitt konto och måste föra över från mitt sparkonto. När jag då loggar in på swedbank så står det ungefär "du kan bara för över pengar minst en dag i framtiden". Jag var så sjukt stressad och visste inte vad jag skulle göra. På mobilen funkar det alltid att föra över pengar och tar en sekund. Jag insåg att jag behövde ha internet på mobilen och då måste jag ha wifi. Allt krånglade men till slut efter betalat dubbelt upp så fick jag wifi på mobilen och kunde föra över snabbt.

DÅ äntligen kunde jag fokusera på att boka flygbiljetten. Jag tog seriöst första bästa flyget eftersom jag darrade av stress. Hon som satt vid incheckningen kom också och skulle hjälpa mig eftersom hon såg paniken. Direkt när jag bokat så skulle jag mejla biljetten till deras kontor. Flygvärdinnan sprang upp i kontoret och skrev ut pappret. Längsta minutrarna i mitt liv att vänta på henne men direkt när hon kom ut gjorde hon tummen upp. Okej, det kanske inte låter så panikartat men det var det verkligen. Kände hur gråten nästan var påväg för att jag var så stressad. Nu har jag lärt mig den läxan. Jag vet, klantigt av mig att inte kollat upp det innan men detta var en sån spontangrej. Som tur var löste sig allting. Jag flög först till Hong kong sedan flög jag till Manila, huvudstaden. Här har jag sovit en natt på hotell och är nu på flygplatsen igen. Jag ska snart ta flyget till Kalibo för att sedan ta mig till Boracay. Håller tummarna att det inte blir mer problem, känns som att jag och flygningar inte går ihop riktigt även fast jag flyger rätt ofta.

BUNGYJUMP

Detta var SINNES!!! Nu kan jag jämföra skydive med bungy och låt mig bara säga att bungy är SÅ mycket läskigare. Du står på en planka själv och ska hoppa. Du förstår också hur högt det är. När du hoppar fallskärm är allt så overkligt och du är fastspänd med någon som gör allt åt dig. Detta var verkligt för allra högsta grad och att ta steget att hoppa var hemskt. Linnea hoppade först och hon tvekade så länge att de som jobbade där sa att om hon inte hoppade nu så får hon inte hoppa alls. Så hon bad dem att putta henne så de gjorde det. Jag var livrädd men så fort jag gick ut på "plankan" blev jag lugn och så fort de ropa hoppa så gjorde jag det. Jag försökte att inte tänka så mycket. PUH, bungy är för de som bara vill ha adrenalin och fallskärm är de som vill njuta av utsikten samtidigt. Jag vet att det är dålig kvalite på bilderna men det är bara för att jag pausade i filmen och printscreena.

CAPE TRIBULATION

Nu bor vi i samma rum alla tjejer. Rättare sagt, jag delar säng med Linnea. Jag måste smyga in på hostelet så ingen kommer på mig. Hehe är man backpacker så är man. För några dagar sedan vaknade jag upp med en sån spontan tanke och nu, rättare sagt i förrgår bestämde jag mig för något som jag inte tänkt på länge alls. Jag vet inte om jag är för spontan nu och kommer ångra mig. Man lär sig av sina misstag så att säga. Ni får snart se vad jag har i tankarna mina.

DAINTREE RAINFOREST

Ännu en gång vet jag inte vart jag ska börja. Linnea, Jennifer och Elina har nu kommit upp till Cairns och redan i Airlie beach pratade vi om att hyra bil och åka till regnskogen. Nu äntligen blev det av. Så vi packade väskorna och körde mot regnskogen. Jennifer körde bilen mest men jag körde också lite. Är en speciell känsla att köra på andra sidan vägen. Det var inte enkla vägar heller direkt, snirkliga vägar uppe i bergen.

Vårt första stopp var vid en utkiksplats och sedan gick vi en promenad i skogen. Vi gick nästan vilse och höll på att svettas ihjäl. När vi precis har kommit ut ur skogen och ser bilen så ser jag något bredvid mig och då är det en vild "struts". Det finns ett annat ord för det djuret som jag glömt nu men den ser ut som en emu. De varnar för att köra på dem så som vi varnar för att köra på älgar. Vi höll på att göra det en gång och bilen bakom höll på att köra på oss. Drama på hög nivå. Sedan åkte vi på krokodilsafari. Det var så kul att se vilda krokodiler eftersom jag är emot djur i fångenskap. Mäktiga djur är de verkligen.

Vi parkerade sedan bilen för att sova där över natten. Vi ville inte betala för en campingplats så vi parkerade bara bilen lite fint på en väg i skogen. Jag och Linnea sov i bakluckan, låter lika obekvämt som det var. Världens finaste stjärnhimmel hade vi så där satt vi och prata om allt. Dagen efter åkte vi till en kakao odling. Där gick vi runt och kollade och fick smaka choklad som var från deras sockerplantor och kakaobönor. Vi hann också åka till ett vattenfall och bada. Så uppfriskande vatten i en sjö, ganska kallt och sötvatten. Påminner så mycket om svenskt vatten. Efter det lämnade vi tillbaka bilen och var lagom slitna eftersom alla hade haft svårt att sova i bilen.

Rekommenderar verkligen att hyra bil utomlands eftersom man ser så mycket mer än att bara åka på sån här tour. Detta var verkligen en av de roligare sakerna jag gjort på östkusten. Mer bilder kommer sen för detta är bara bilder från min gopro, ska föra över de från kameran snart.

Jag har tvekat om jag ska byta hostel för det är för mycket fest här men jag är för lat för att ta tag i det. Nu har även tjejerna checkat in så vi flyttar nog in i samma rum nu. De senaste dagarna har bestått av bad, fest och myskvällar. Känner mig ganska klar med Cairns nu faktiskt. Igår började vi kolla på filmen Australia och ska fortsätta idag. Vi hörs senare, är lite dålig på att uppdatera då jag har väldigt mycket i hjärnan just nu. Ni kommer förstå varför om några dagar...

THE GREAT BARRIER REEF

Vad har jag nu gjort i Cairns de närmaste dagarna. Jo, jag har åkt ut på en båt och dykt och snorklat. ÄNTLIGEN fick jag se en haj. Den var ungefär en meter så ingen vithaj att visa upp direkt. Fick inte så bra bild på den menmen. Vi såg sköldpaddor och hela revet. Självklart såg jag Nemo och hans vänner. De kan man ju inte missa. Vi fick jättegod mat på båten vilket var gravad lax och sötpotatissallad.

Igår var jag även ute med de svenska tjejerna jag mötte på bussen och så träffade jag två till tjejer. Vi kom på att vi hade träffat varandra förut på Fraser Island, världen är så liten. Eftersom jag bor på ett partyhostel så var såklart festen här. Är en nattklubb nedanför som alla går till. Kom hem runt halv tre sen dagen efter träffade jag Clara och hennes pojkvän vid lagunen och satt där hela dagen. Jag bor med så sköna människor inne på mitt rum. Fem från England och en från Tyskland. Har suttit och pratat med de i flera timmar och de ska ut ikväll igen men jag skippar nog det. Vill upp tidigt imorgon på en joggingtur eftersom det var sjukt länge sen jag rörde på mig. Känner i benen att jag vill springa. Planen nu det närmaste dagarna är att hoppa bungyjump (vågar jag?) och hyra bil med Elina, Linnea och Jennifer till en regnskog. Om allt blir som jag tänkt åker jag till Bali om en eller två veckor.  Hej så länge mina godingar.

CAIRNS

Bilder från Thailand i brist på annat.

Nu mina kära läsare har jag kommit till min slutdestination, nämligen Cairns. Igår när jag var i Mission beach så skulle jag till badrummet kl fyra på morgonen och vad ser jag då framför mig när jag går utanför dörren. En känguru och en bebiskänguru. Jag bara stannade till och stirrade på dem och de gjorde detsamma. Gud så fina djur. Lille bebisen blev rädd och sprang och gömde sig i buskarna men jag och mamma körde stirrleken med varandra tills jag tog upp min mobil och försökte få ett foto. Det var dock väldigt mörkt så jag kunde inte fånga den på bild. Åh har aldrig sett en känguru på så nära håll, har bara sett en vid vägen. Äntligen, började tvivla om jag skulle få se en vild känguru här i Australien. Efter jag gjort mitt skydive i Mission beach mötte jag två svenska tjejer som också var påväg till Cairns. De reste också själva men hade träffat varandra i Sydney, precis som jag och Clara. Vi har bytt nummer och ska nog träffas här i Cairns.

I morse anlände jag till denna stad. Wow, vilken värme det är här. Man märkte det direkt när man klev av bussen att det var helt kvavt i luften. Jag har nu checkat in på mitt hostel. De äger värsta nattklubben här så vi får se hur bra jag sover. Här bor jag ensam i ett rum med sex killar. Alla verkar iallafall hur sköna som helst så det är ju tur. När jag kom fram hit fick jag inte checka in med en gång så jag gick till köpcentrumet och handlade lite mat. Imorgon ska jag dyka igen och det blir även sista gången i Australien. Min plånbok börjar svida lite om man ska vara ärlig. Jag hoppas få se något stort i vattnet denna gång, jag vill faktiskt se en haj.

Känns skönt att jag ska stanna i Cairns ett tag nu, börjar bli trött på att bo på ett ställe bara en natt och sedan packa väskan igen. Skönt att få landa lite. Det första jag ska göra när jag kommer till Sverige är att packa upp mina grejer och se vad som finns i min garderob. Har glömt vad jag äger för kläder.